موتور چهار چرخ

موتور های 4 چرخ ( موتور چهار چرخ ) با اهداف تفریحی ، ورزشی ، امدادی ، وسیله نقلیه شخصی و یا نظامی مورد استفاده قرار می گیرند.

به دلیل شکل ظاهری  و توانایی آنها در عبور از مناطق سخت کوهستانی و بیابانی ، بسیار مورد استفاده ساکنین این مناطق و همچنین افرادی که دوست دارند موتور سواری را در شرایط کوهستانی یا بیابانی تجربه نمایند ، است.

همچنین از این نوع موتور به عنوان وسیله تفریحی در ساحل ها هم استفاده می شود .

به دلیل دارا بودن وزن سبک ، لاستیک های پهن و دو دیفرانسل بودن آنها باعث می گردد به راحتی شن زار و پستی و بلندی ها را طی نماید.

انواع موتور چهار چرخ:

موتور های 4 چرخ برحسب موارد استفاده آنها با توان ها و امکانات مختلفی تولید می گردند . موتور های آنها دارای 1 الی 4 سیلندر بوده  و همانند موتور اتومبیل دارای سیستم رادیاتور و آب خنک هستند . رایجترین آنها مدل های دو سیلندر 4 زمانه است با حجم موتور حدود 1000 سی سی است.

این موتور ها بر حسب قدرت موتور و سیستم نیرو محرکه به دسته بندی های زیر تقسیم می گردند :

موتور چهار چرخ ورزشی مسابقه ای
موتور چهار چرخ ورزشی مسابقه ای

موتورهای 4 چرخ 125 الی 250 سی سی :

این نوع از موتور های 4 چرخ  در دو کلاس ورزشی و تفریحی ساخته می شوند. این موتور ها عمدتا جهت استفاده نوجوانان و جوانان جهت مسابقات داخل پیست یا جهت موتورسواری تفریحی در کنار ساحل و … مورد استفاده است .

نیرو محرکه این موتور ها تک دیفرانسل و یا دو دیفرانسیل است. این موتور ها برای یک سرنشین ساخته می شوند و قابلیت حمل بار را ندارندو سیستم انقال قدرت موتور به چرخ ها توسط زنجیر است.

موتور چهار چرخ نظامی
موتور چهار چرخ نظامی

مدل های 250 الی 1500 سی سی

این مدل ها عمدتا جهت اهداف نظامی،  امدادی و یا وسیله نقلیه در کوهستان و بیابان مورد استفاده هستند.

این نوع موتور ها با دو دیفرانسل به گونه ای طراحی شده اند که توانایی حمل بار و سرنشین را در مناطق سخت و خشن دارند.

سیستم دنده و ترمز موتور 4 چرخ:

انتقال قدرت زنجیری و ترمز دیسکی
انتقال قدرت زنجیری و ترمز دیسکی

موتورهای 4 چرخ همانند اتومیل از دو نوع دنده دستی یا پایی و یا دنده اتوماتیک بهره می برند.

مدل های اسپرت که برای مسابقات استفاده می شود دارای دنده دستی یا اهرم پایی هستند .

سیستم ترمز این موتور ها نیز هم می تواند مانند خودرو با یک اهرم دستی برای 4 چرخ اعمال شود و یا اینکه چرخ های جلو و عقب دو اهرم دستی ترمز مجزا دارند.

در هر دو نوع مدل دنده دستی و دنده اتوماتیک ، دارای دنده عقب نیز هستند.

نکات مهم در راندن موتور 4 چرخ

نحوه چرخش در پیچ
نحوه چرخش در پیچ

در هنگام استفاده حتما از کلاه ایمنی استفاده نمایید

در هنگام دور زدن ، با تناسب پیچ و شدت پیچش، بدن خود را به سمت جلو و جهت داخل پیچ متمایل کنید.

اگر دارای سرنشین هستید او نیز باید در هنگام پیچ وزن بدن خود را به سمت داخل پیچ متمایل نماید.

در غیر اینصورت ،سرعت بالا در پیچ های تند سبب واژگون شدن موتور می گردد.

از گاز دادن ناگهانی در هنگام حرکت به سمت بالای تپه در شرایطی که سرنشین عقب دارید جدا پرهیز نمایید.

همیشه از عینک مناسب جهت حفاظت چشمانتان از برخورد ذرات و یا حشرات استفاده نمایید.

جستارها :

قیمت موتور چهار چرخ- مرکز فروش موتور 4 چرخ در تهران – مر کز فروش موتور چهار چرخ در منظقه آزاد انزلی -نوشهر -بهشر – چالوس – موتور 4 چرخ برای کودکان و نوجوان